Thema kunst

Thema 'Kunst' in de klas... we gingen vooral aan de slag met 'taal' tijdens dit thema.

Onze beebot (ons programmeerbare bijtje, de voorloper van het echte programmeren speciaal voor de kleuters) had geen kaartjes in dit thema, dan maar de kleuters zelf aan het werk zetten om kaartjes én opdrachtkaarten te maken.

Een leuke en creatieve uitdaging voor de kleuters die de kaartjes ontwerpen en urenlang speelplezier voor de anderen die er van kunnen mee genieten.

 

Aan het schildersezel krijgen de kleuters de opdracht om een portret te maken met houtskool.  Moeilijk woord hé, maar wij weten nu dat je een portret kan maken van jezelf ('een zelfportret') of van iemand anders.

De boekenhoek werd zoals steeds aangepast met passende boeken in thema.  Niet alles is duidelijk bij nieuwe boeken, daarom werden postits aangeboden om te 'schrijven' (lees: tekenen) wat je van speciale dingen ontdekt hebt in de kunstboeken of wat nog niet duidelijk is.  Dit tijdens een klassikaal moment voorleggen aan de groep vinden de kleuters heel leuk en ze leren er ook veel bij.

Aan de lichttafel konden kunstwerken met scheerschuim en verf gemaakt worden.  Met 2 kleuren verf werd een nieuwe kleur gemaakt en na het maken van een 'kunstwerk' op het glas werd een afdruk gemaakt met papier.

In de kring werd nieuwe versiering opgehangen.

In de gang, net buiten de klas, konden de kleuters tegen een ballon meppen met vliegenmeppers.  De scheidsrechter hield plichtsbewust de stand bij... zou het gele team of het zwarte team deze keer winnen??

Vorige week vrijdag gingen we voor de eerste keer zwemmen.  Dank voor de fantastische begeleiding in het zwembad door een mama, 2 papa's en juf Elke!  Een positieve ervaring... op naar een volgende zwembeurt (komende vrijdag 15 juni)!