Project: ‘Wat groeit en bloeit daar? Ontdekkingstocht naar het groeien en bloeien van dieren en planten.'

Tijdens de brainstorm die we met de kleuters maakten bij de aanvang van dit schooljaar kwam meermaals naar voren dat jonge dieren, de boerderij, maar ook kriebelbeestjes, kikkervisjes, ... een onderwerp is dat verder uitgespit kon worden.

We zagen de invulling van dit project zeer ruim zodat heel wat zaken hieronder konden vallen en startten bij het planten van tuinkers.

We leerden uiteraard dat plantjes licht en water nodig hebben en het kindje van de dag kreeg zo een extra taakje: elke dag de plantjes water geven.

Een echt boerderijbezoek zit er wegens corona niet in... te voet naar de boerderij van Arne is ietsje te ver en vervoer met ouders mag niet.  Geen probleem voor Arne: dan breng je toch gewoon de boerderij naar de klas!

Arne vertelde haarfijn over het leven op 'zijn' boerderij: de verzorging van de dieren, de geboorte van een kalfje, de verschillende machines op de boerderij, voeding en verzorging van de boerderijdieren, ... Arne deed dat fantastisch en de klasvriendjes gingen aan zijn lippen!  

Enkele dagen later hoorden we dat Flore heel veel weet over kikkerdril, kikkervisjes en kikkers.  Aan de hand van haar encyclopedie nam ze ons mee in de wondere wereld van de kikker.  De metamorfose van kikkerdril naar een echte kikker kent nu geen geheimen meer voor ons.  Goed gedaan, Flore! 

We hadden een 'lieveheersbeestjes-dag' aangezien deze diertjes nog steeds tot de verbeelding spreken van de kinderen.  Aan de hand van informatieve filmpjes leerden hoe een lieveheersbeestjes-eitje uiteindelijk verandert in een écht lieveheersbeestje, met stippen en al.  Met de circle of trust tekenden we lieveheersbeestjes op de speelplaats... na een 4-tal tekenmomenten stond de speelplaats vol met tekeningen van die leuke beestjes!

We kijken uit naar warmere dagen, gelukkig hadden we tijdens dit thema enkele zonnige dagen waarbij we zelf krijtverf maakten en speelhoekjes maakten op de speelplaats en in de tuin.

Even waren we verward en dachten we dat het sneeuwde. Dit kon toch niet?  Het was toch veel te warm?  Na controle ter plaatse zagen we dat de bloesems van de bomen weg waaiden door de wind, van sneeuwvlokken was dus geen sprake!

Met krullenbol tekenden we bloemen waarbij we de nadruk gelegd hebben op de correcte pengreep en juiste houding. 

Daarnaast deden we nog heel wat andere activiteitjes die te maken hadden met dit project.  We volgen hierin heel vaak de interesse van de kinderen, want als het uit henzelf komt is de betrokkenheid zoveel hoger. 

De komende 3 dagen werken we rond 'Superhelden', zo kunnen we terug een voorstel van de kleuters afvinken van onze brainstorm die we in het begin van het jaar maakten.