Project 'Alles ROND!'

Toen we op het einde van de kerstvakantie een oproep deden om ons 'museum van rOnde zaken' te vullen, hadden we niet kunnen dromen welke toffe en originele dingen de kleuters zouden meebrengen! 

Dit zorgde voor leuke gesprekjes en antwoorden op vragen... Is een taart altijd rond?  En een sinaasappel? Rogier bracht oa. een grote, ronde bruistablet mee en een bruisbal. Zijn pillen altijd zo groot?  Is dit eentje om in te slikken of om in water op te lossen? En welk kleur heeft het water als de bruispil is opgelost?  En van de bruisbal?

Een discobal, een rondel, een cd, een sterrenkijker, ... er passeerde vanalles de revue.

De dino van Niel had een giftige, ronde spijkerbal aan zijn staart om vijanden weg te jagen of te doden.

Marie bracht een sleutelhanger mee van het Atomium in Brussel.  Ze was daar geweest met haar papa!  Ze vertelde boeiend over dit speciale gebouw met de 9 bollen... De andere kinderen waren direct ook geïnteresseerd! Samen kijken op de computer en daarna aan de slag... het Atomium nabouwen met plasticine en stokjes.

Misschien hoorden jullie al van 'Meneertje Rond'?  Meneertje Rond houdt van ronde dingen en 

We spraken een opdracht in in het spreekdoosje: 'Schilder Meneertje Rond en 3 dingen uit het liedje' en gingen aan de slag.  Een goeie oefening voor beide leeftijden!  Op het krijtbord werden ook cirkels getekend en met waterkwasten konden we ze terug weg toveren.

Als creatieve denkoefening veranderden we de cirkel op ons blad in iets anders (mag-werkje).

Juf Amber introduceerde 2 hele leuke onderzoeksopdrachtjes tijdens de hoekenwerking!  

Het eerste opdrachtje dat de kinderen moesten uittesten én noteren was: 'Welke bal blijft in de lucht met de haardroger?'

 

Daarnaast onderzochten ze in de kring of je OP ballonnen kon staan! 

En ja hoor, dat kan echt!  Gek hé, en wij zijn zoveel zwaarder dan zo'n lichte, breekbare ballonnen!

 

Suuuuupertoffe activiteitjes, die werden gesmaakt :-)

De wereldbol is natuurlijk ook rond!  We vergeleken de wereldbol van Niel met die van de klas. We hadden gehoord dat er onder water, in zee, een reusachtige vulkaan was uitgebarsten in Tonga... maar waar ligt dat?  Even opzoeken, satellietbeelden bekijken en bespreken... 

Verder werden er in klas ook prachtige mandala's gemaakt met ronde loose parts, werd de beebot ingezet met afbeeldingen uit het boek 'Cirkel', maakten we kleine én grote knikkerbanen met buizen en zochten we woordjes die beginnen met de letter Rrrrrrrrrrrrr.

 

Na een weekje over cirkels bezig te zijn, zijn we overgestapt naar andere vormen.  Vooral de driehoek en de vierhoek (of vierkant) kwamen aan bod.  We maakten vormen met ons lichaam, zochten deze vormen in de klas, tekenden meneertje vierhoek